Преди десетина години се бях заинтересувал коя е най-северната по принцип железница и коя е най-северната действаща железница. Тогава и двата рекорда се държаха от Норвегия.
Най-северната железопътна линия строена някога се намира на един от островите от архипелага Шпицберген (известен и като Свалбард) насред Северния ледовит океан. Това е била теснолинейка използвана единствено за извозването на полезни изкопаеми. Отдавна не действа. Снимка на изоставен локомотив с вагончета (източник):
През 2007-2008 най-северната действаща железница също бе норвежка - доста по-на юг, в северната част на скандинавския полуостров. Отново се използваше за превоз на суровини от една мина.
Наскоро реших да проверя какво е положението и дали не се е появила някоя нова железопътна линия. Оказа се, че това е точно така! През 2010 руската енергийна компания Газпром е построила линия на полуостров Ямал. Железницата служи основно обслужване на едно газово находище, но превозва и пътници. Това е новият рекорд за най-северна действаща железница, не може обаче да подобри рекорда за най-северна линия по принцип, който все още се държи от Шпицберген.
На долната карта със зелено е отбелязано местоположението на островите Шпицберген, а аз с червено съм отбелязал горе-долу къде се намира линията на Газпром.
Няма коментари:
Публикуване на коментар