сряда, 26 август 2015 г.

Кръстоски между автобус и влак

В света стават все по-популярни така наречените "насочени автобусни линии" (Guided Busways). По тях се движат рейсове, които обаче са направлявани по някакъв начин като влаковете. Те са по-бързи и сигурни от обикновените автобуси, а изграждането на линиите е по-евтино отколкото построяването на железопътни линии.

Една такава направлявана линия има в графство Кеймбридж в Англия. Открита е през 2011 и е най-дългата в света (25 километра). По нея рейсовете се движат със скорост от 90 километра в час, а шофьорът дори няма нужда да държи волана. От страни на бусовете има малки колела, които направляват колата щом се докоснат до циментовите стени. Когато се движат по обикновени участъци от маршрута си, те са обикновени рейсове. Само за първата си година тази линия превозва 2.5 милиона пътници, със 750 000 повече от очакваното. Според градския съвет 24 процента от пътуващите, които досега са ползвали автомобил, започват да ползват рейса.







Засега повечето такива линии са във Великобритания, където има 7 големи и 7 по-малки насочени линии. Планирани са и нови. Първата насочена линия във Великобритания е открита през 1984 в Бирмингам и е едва 600 метра, в останалата част от трасето рейса се движи като обикновен автобус. Тази линия е била известна като "Tracline 65" и е закрита през 1987 година.

В Манхайм е оперирала подобна линия между 1992 и 2005. Чрез нея се е избягвала една натоварена пътна отсечка. Закрита е, защото автобусите са остарели и не са заменени с нови.

Преди построяването на линията в графство Кеймбридж, най-дълга е била почти идентичната система в Аделаида, Австралия (12 километра). Тя е открита през 1989 година. Снимки от австралийската линия:






В света има и други системи за насочване на автобуси. "Siemens Transportation Systems" са разработили оптична система. Камери в автобуса следят линиите начертани на пътя, а бордови компютър определя движението. Тази система работи в Руан, Франция (на долните снимки) от 2001, както и в Кастелон, Испания от 2008.

В Айнховен, Холандия пък има два маршурита при които автобусите се направляват от магнити под трасето.



Източник

Няма коментари:

Публикуване на коментар