неделя, 28 март 2021 г.

Интересните моменти около засядането на EVER GIVEN в Суецкия канал

Вече 5 дни корабът Ever Given на компанията Evergreen Marine е заседнал в Суецкия канал. Според някои изчисления това е довело до икономически загуби равняващи се на над 46 милиарда долара, защото около 10 процента от световната търговия на стоки минава именно през този изкуствено прокопан канал свързващ Червено със Средиземно море и от там Европа с Азия.

Дори бе направен специален сайт показващ в реално време дали корабът е все още заседнал, от колко време е така и какви са световните загуби.


Не си мислете, че това е първото блокиране на канала. През 2018 припомних за това как в края на 60-те и началото на 70-те години на миналия век тази важна транспортна артерия остава затворена цели 8 години като дори има и българска следа в цялата история:

Българският кораб, който е блокиран за 8 години в Суецкия канал

Да, нещата се повтарят. И това твърдение го казвам не само заради блокадата от преди 50 години. Дори на микро-ниво съдбата обича да хвърля някое и друго куриозно съвпадение като тази яхта например, която блокира оживен път във Флорида (снимката е от тази година):


За разлика от Суецкия канал тук поне се знае как се е стигнало до инцидента. 64-годишният собственик на лодката я е превозвал с ремарке по пътя, но губи управление и се стига до катастрофа. 

Източник

А как се стигна все пак наистина до засядането на Ever Given? Официално всичко е лошо стечение на обстоятелствата - комбинация от лошо време, силен вятър, ниска видимост, неопитност и просто малшанс. Остават обаче някои съмнения за нарочна операция. Дали някой не целеше задълбочаване на световната криза предизвикана от Covid-19? Например в Сирия още повече се е задълбочил недостига на горива след блокирането на канала. Страната продължава да е раздирана от гражданска война и не може да използва пълния капацитет на своите петролни залежи. Затова внася петрол от Иран, който се транспортира по море. 

Източник

И икономическите машинации не са за подценяване. Борсите реагираха моментално на случващото се, някои хора с точни покупки или продажби на акции може да са направили доста пари...

Нарочното блокирана на протока е конспирация, но дори не е най-дивата и странна такава. Идиотите от QAnon например твърдят, че Ever Given се използва за трафик на деца. Доказателствата? Компанията притежател на кораба се казва Evergreen, както е било и тайното наименование на Хилъри Клинтън когато е била пазена от специалните служби на САЩ. Това е обичайна практика,  агенциите за охрана на политици и високопоставени личности използват псевдоними за хората, които пазят. Да, определено някои хора не си пият хапчетата...

Източник

За щастие по-голямата част от интернет потребителите не залитат по идиотски конспирации, вместо това залагат на хумора като при всяко подобно събитие. Дори и в началото на Ковид кризата имаше немалко смешни колажи. 

В настоящия случай някои предлагат да се направи гигантски кран, който да пренася корабите над закъсалия Ever Given (източник):  


Други пък дават акъл с това Ever Given да се върже със здрави въжета за две ракети на Space X, които да го извлекат от канала (източник):


А в крайна сметка защо все пак не могат да измъкнат кораба след като вече прокопаха около носа му, може би сте видели снимките?


Проблемът е, че Ever Given не е блокиран само в носова си част. Суецкият канал не е с еднаква дълбочина навсякъде. Големите кораби трябва да се движат само в лявата му част. Дясната е доста плитка и не малка част от кораба е заседнал в нея (източник):


Няма коментари:

Публикуване на коментар